Opinia innych lubi być często bagatelizowana, szczególnie w social mediach. Tymczasem ta opinia może nieść za sobą wiele dobrego i czasem ignorowanie jej sprawia, że dana osoba zamyka się na to, co może z niej wynieść. Nie oznacza to oczywiście, że każda negatywna krytyka niesie za sobą coś pozytywnego albo ma głębszy sens. Jednak parę nieprzychylnych komentarzy nie skreśla od razu wartości merytorycznej reszty z nich.
Otworzenie się na nowe rozwiązania
Komentarze, które wskazują, co można by poprawić, nie są koniecznie wskazywaniem na to, że robi się coś źle. Otwieranie się na nowe światopoglądy i sposoby postrzegania tego, o czym się mówi, mogą rozwinąć horyzonty. Komentarze z pozoru negatywne wcale nie muszą takie być, być może tylko tak brzmią. Trzeba pamiętać, że osoba, która pisze komentarz, nie skupia się na tym, w jakim tonie wybrzmi, jeśli przekazuje za ich pomocą wiedzę. Krytykowanie poglądów, sposobu wypowiedzi czy podejścia niekoniecznie wskazuje na niechęć, Warto odciąć się od warstwy emocjonalnej, żeby dobrać się do tej merytorycznej.
Unikanie bycia wykluczonym z grupy
Wykluczenie z grupy to rzecz, o której bardzo rzadko mówi się w przypadku odpychania od siebie krytyki, a jest bardzo ważna. Nikt nie chce być wykluczony z grupy, a ciągłe udawanie, że krytyka nas nie dotyczy albo że to tylko gadania zazdrosnych osób, może do tego doprowadzić. Dzieje się tak dlatego, że negatywne komentarze są przeważnie wyrażeniem oddalania się od oczekiwań grupy. Jeśli i tak się do niej nie należy, to nie ma się czym martwić, a odrzucanie ich może spotkać się nawet z powszechną aprobatą. Jednak kiedy zaczynają napływać z naszego środowiska, nie można ich już ignorować i udawać, że nie mają na nas żadnego wpływu.
Dostawanie wartościowej i ważnej informacji zwrotnej
Dostawanie informacji zwrotnej to również elementy wymienione wyżej, ale nie tylko. To także informacja o tym, co można poprawić w swojej codziennej pracy, jak lepiej się wypowiadać albo czego unikać, żeby wypadać lepiej. One wszystkie są dawane przez osoby, które chcą, aby adresat ich wiadomości dostosował się do nich. Ale nie oznacza to, że nie wyszłoby mu to na dobre. Często korzystanie z opinii innych pozwala poprawić to, co u nas wydaje się niewłaściwe, nieaktualne albo to, co pokazuje wyraźnie naszą niekompetencję. Z nich można czerpać wiedzę, ale także informację o tym, jak jest ona odbierana przez innych.