Cyfrowa transformacja firm jest na ustach wszystkich. Ale co dokładnie rozumiemy pod pojęciem firmy w 100% cyfrowej? Technologia i transformacja cyfrowa. W XX wieku pojawiły się nowe technologie, takie jak Internet, digitalizacja danych, unifikacja rozwiązań sprzętowych i programowych, nie mówiąc już o globalizacji informacji i telefonach. Technologie te zmieniły model biznesowy z tradycyjnej firmy na firmę cyfrową. Nieuchronny postęp technologii w naszym życiu przyczynił się do powstania nowego środowiska społeczno-zawodowego.
Faktem jest, że połączenie technologii, urządzeń elektronicznych i dostępu do Internetu stało się fundamentalną częścią codziennego życia obywateli, ale także przedsiębiorstw. Świadomość ta jest niezbędna, aby zrozumieć, z czego będzie się składać nasza wspólna przyszłość. Dlatego właśnie tradycyjne firmy muszą wskoczyć do wagonu, rozwijać się cyfrowo i negocjować swoją cyfrową transformację. W przeciwnym razie ich biznes ma szansę zakończyć się niepowodzeniem.
Co to jest biznes cyfrowy?
Zanim wyjaśnimy wszystkie konsekwencje i implikacje tego, czym jest transformacja cyfrowa, należy zdefiniować, co rozumiemy pod pojęciem firmy cyfrowej. To nie liczba komputerów, urządzeń peryferyjnych, urządzeń cyfrowych i oprogramowania komputerowego w firmie czyni z niej firmę cyfrową. W XXI wieku biznes cyfrowy wykorzystuje technologię i polega na niej, aby działała na jego korzyść. To, co nazywamy “cyfrowym”, wykracza daleko poza zastosowanie elementów i narzędzi cyfrowych: chodzi o wykorzystanie wszystkich korzyści, jakie może przynieść technologia.
Ta zmiana, która częściowo ma charakter strukturalny, oznacza również zmianę mentalności. Menedżerowie IT odgrywają kluczową rolę i muszą jak najlepiej wykorzystać technologię i procesy w celu osiągnięcia cyfrowej transformacji. Jednak nie wszystkie organizacje są w 100% cyfrowe i wiele firm musi jeszcze podjąć wyzwanie transformacji cyfrowej, zmienić swoje struktury, procesy i przeszkolić pracowników, aby zaangażować wszystkich. Jakie są główne cechy firmy cyfrowej? Nowoczesna firma cyfrowa charakteryzuje się tym, że skupia się na następujących aspektach.
- Wartość informacji. Firmy te analizują na przykład wszystkie posiadane dane w celu poprawy obsługi klienta, procesów oraz sposobu oferowania bardziej wydajnych produktów i rozwiązań.
- Nowe usługi i modele biznesowe. Biznes cyfrowy charakteryzuje się wykorzystaniem technologii w celu znalezienia nowych sposobów na zarabianie pieniędzy. Technologia otwiera nowe kanały komunikacji z klientami i dostawcami, umożliwiając identyfikację i zaspokajanie ich potrzeb oraz nawiązywanie nowych relacji. Oferowane w ten sposób nowe usługi przyczyniają się do zwiększenia lojalności.
- Zmiany strukturalne i przeprojektowanie procesów. Współczesne firmy muszą zmienić sposób prowadzenia działalności, aby sprostać nowym wyzwaniom rynku i być konkurencyjne. Jednym ze sposobów na przyjęcie cyfrowej transformacji jest obecność w Internecie (zarówno w sieci, jak i w mediach społecznościowych), przy jednoczesnym korzystaniu z narzędzi, które stawiają klienta w centrum uwagi, takich jak platforma CRM, dedykowana zarządzaniu relacjami z klientem. Wreszcie, pracownicy są również zainteresowani aktualizacją procesów, ponieważ transformacja cyfrowa wymaga bardziej specjalistycznych umiejętności, jak również zdolności do przystosowania się do zmian.
- Poprawa wydajności, bezpieczeństwa i współpracy między działami. Nowoczesna firma musi być bezpieczna i chronić swoje dane, dane swoich klientów i dane swoich pracowników. Jeśli jednak ta sama firma chce dokonać skoku w kierunku przedsiębiorstwa cyfrowego, musi wykorzystać synergię między różnymi działami, aby poprawić bezpieczeństwo i zapewnić łączność między każdym obszarem działalności. Takie podejście nie tylko przyspiesza realizację zadań i procesów, ale także skraca czas oczekiwania i zwiększa współpracę między pracownikami. Krótko mówiąc, poprawia produktywność i obniża koszty.
Jakie są korzyści z transformacji cyfrowej?
Cały proces stawania się firmą cyfrową nie jest zadaniem szybkim i łatwym. Jednak wiele korzyści, jakie firmy mogą uzyskać z tego procesu, jest wartych tego wysiłku.
- Wzrost produktywności. Cyfryzacja przedsiębiorstwa optymalizuje procesy i usprawnia komunikację między pracownikami, co skutkuje zwiększeniem wydajności i produktywności pracy.
- Oszczędność czasu i pieniędzy. Cyfrowa transformacja pozwala na lepsze zrozumienie klienta poprzez oprogramowanie, takie jak platforma CRM, które może być wykorzystane do analizy preferencji klienta, a tym samym oferowania nowych usług. Dodatkowo istnieją aplikacje informatyczne, które pozwalają na sprawniejsze zarządzanie komunikacją z klientem lub dostęp do informacji z innych działów. Prowadzi to do optymalizacji zasobów, a w konsekwencji do oszczędności czasu i pieniędzy, które mogą być znaczące dla przedsiębiorstwa.
- Dostosowywanie się do nowych modeli biznesowych. Cyfrowa transformacja umożliwia małym firmom konkurowanie na rynku zdominowanym przez międzynarodowe koncerny i organizacje.
Potrzeby każdej firmy będą zależeć od wielu czynników, takich jak obszar jej działalności, siła robocza, ale także stopień wyszkolenia i doświadczenia pracowników, jak również ich relacje z klientami. Na przykład, firma logistyczna będzie musiała skupić się na dostosowaniu swoich procesów, podczas gdy agencja reklamowa lub marketingowa skupi się bardziej na kliencie, reklamie cyfrowej i swojej obecności w Internecie.
Jeśli wiesz, jak wykorzystać technologię, digital jest prawdziwą szansą na rozwój i zapewnienie sobie trwałości na rynku. Pamiętaj jednak, że kluczem jest wiedzieć, jak i kiedy korzystać z technologii. Nie popełniaj błędu nadużywania go. Nie chodzi o posiadanie najlepszego oprogramowania lub aplikacji cyfrowej, wyposażenie wszystkich pracowników w urządzenia podłączone do sieci, czy też komunikowanie się z klientami za pomocą każdego możliwego kanału. Chodzi o to, aby poznać wszystkie narzędzia technologiczne, które są dostępne dla Ciebie i wykorzystać maksymalny potencjał, jaki mogą one przynieść Twojej konkretnej firmie.
To technologia musi ogarnąć Twój biznes, a nie Twój biznes musi ogarnąć technologię za wszelką cenę. Bycie cyfrowym biznesem oznacza wykorzystanie wartości dodanej oferowanej przez technologię do przekazania wartości biznesowych i zakomunikowania światu, co jesteś w stanie zrobić i dostarczyć.